Monte Crostis da Comeglians


  • 14.7 km

    Distance

  • 550 m

    Min height

  • 1988 m

    Max height

  • 1438 m

    Δ height

  • Road

  • Rest

  • Effort

  • Fame



Il Monte Crostis è una bella montagna della Carnia la cui cima raggiunge quota 2251m; la strada asfaltata che sale con pendenze durissime da Comeglians arriva a quota 1980m, dove arriva anche un percorso asfaltato solo in parte ed a buon fondo naturale nella parte più elevata che parte da Ravascletto/Sella Valcalda; il tratto a fondo naturale è quasi pianeggiante e prende il meritato nome di “Panoramica delle vette”.
Da Comeglians(553) si segue senza difficoltà la strada per Sappada; dopo una galleria si svolta a destra imboccando una stradina che sale in breve a Mieli (627m) con viva pendenza.
Si continua con strada sufficientemente ampia e con pendenze costantemente molto dure, si superano Nolaretto (802m) e Tuàlis (898m) ed il percorso diventa più stretto e più ripido snodandosi nel fitto bosco con alcuni tornanti e fondo spesso ricoperto di terra e ghiaia.
Si esce dal bosco e la salita diventa durissima sia per la pendenza costantemente superiore al 10% con punte massime del 20%, sia per l'esposizione continua al sole in mezzo a vastissime praterie; finalmente si raggiunge la sommità dove si gode un ampio panorama.


The Monte Crostis is a beautiful mountain region whose top reaches 2251m; the road that climbs the slopes, very hard to Comeglians get to share 1980m, where it is also a paved trail that is only in part and good natural background, in the highest part from Ravascletto/Saddle Valcalda; the stretch in the natural bottom is almost flat, and it takes a well-deserved name of “Overview of the peaks”.
From Comeglians(553), it follows without difficulty that the road to Sappada; after the tunnel turn right onto a road that climbs in the short to the Honey (627m) with deep slope.
You continue the road is wide enough and with a slope that is constantly hard, you exceed Nolaretto (802m) and Tuàlis (898m) and the path becomes narrower and steeper, winding their way in the dense forest with a few bends and the bottom is often covered with earth and gravel.
You come out of the wood and the climb becomes very tough for both the slope is constantly greater than 10% with a maximum of 20%, both for the continuous exposure to the sun in the middle of a vast open grasslands, and finally you reach the top where you can enjoy a wide panorama.

Map/Elevation

Pictures


Download

Download the GPS file

Download the complete page